Svar: Bæresele til ryggen

20. november 2009

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med dig

Når børn er 9 måneder gamle, må de naturligvis gerne sidde i længere tid - barnet sidder jo naturligt på gulvet, i sin høje stol, på cykelstolen osv. og tåler at sidde i længere tid end de mindre børn gør.

Børn sidder også anderledes i en slynge end i en bæresele, som du selv er inde på. Forskellen er at i en bæresele, vil hele barnets vægt ofte hvile på et smalt bærestykke mellem barnets ben og barnet sidder meget ret op og ned. I en slynge, vil barnet som du beskriver ofte have støtte under både numse og lår og der er således ikke samme pres på barnets rygsøjle. Slyngen støtter altså barnet bedre og derfor kan barnet bæres længere tid af gangen i en slynge.

Samtidig har en slynge også den mulighed, at den ofte kan bruges forskelligt, så du får mulighed for at lave lidt varieret vægtfordeling. Slyngen fordeler ofte barnets vægt på hele skulder og rygparti, hvor og man får ikke samme pres på ryggen som hvis man bærer f.eks. en rygsæk. Derudover kan nogle slynger bruges både på ryggen, ...

Annonce

... på maven og man kan bære barnet hen over sin hofte og det kan være rart at kunne lave disse stillingsskift både for barnet og den der bærer.

MEN, da I skal på vandretur skal du naturligvis overveje hvad model der vil passe bedst til formålet og min umiddelbare tanke er at ingen af de slynger eller seler som du lige umiddelbart nævner støtter særlig meget op omkring nakke og hoved og jeg tænker, at du skal være opmærksom på at din dreng naturligt nok vil falde i søvn, når I er ude at vandre og du skal derfor sikre dig at bære ham i noget, som han kan sidde og sove i og hvor hans hoved får den nødvendige støtte, så han ikke sidder og 'dingler' - forstå mig ret :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så hvis I virkelig skal ud at trave, så var det måske en idé at se jer om efter en rigtig bærestol, lavet til formålet. De findes med både solskygge og "bagspejl", så den der bærer kan holde øje med barnet på ryggen og med sæde og ryg der er formet til god støtte til barnet på rejsen.

Håber dette måske er en idé for jer - rigtig god rejse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor