Svar: Bæresele til ryggen
20. november 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Når børn er 9 måneder gamle, må de naturligvis gerne sidde i længere tid - barnet sidder jo naturligt på gulvet, i sin høje stol, på cykelstolen osv. og tåler at sidde i længere tid end de mindre børn gør.
Børn sidder også anderledes i en slynge end i en bæresele, som du selv er inde på. Forskellen er at i en bæresele, vil hele barnets vægt ofte hvile på et smalt bærestykke mellem barnets ben og barnet sidder meget ret op og ned. I en slynge, vil barnet som du beskriver ofte have støtte under både numse og lår og der er således ikke samme pres på barnets rygsøjle. Slyngen støtter altså barnet bedre og derfor kan barnet bæres længere tid af gangen i en slynge.
Samtidig har en slynge også den mulighed, at den ofte kan bruges forskelligt, så du får mulighed for at lave lidt varieret vægtfordeling. Slyngen fordeler ofte barnets vægt på hele skulder og rygparti, hvor og man får ikke samme pres på ryggen som hvis man bærer f.eks. en rygsæk. Derudover kan nogle slynger bruges både på ryggen, på maven og man kan bære barnet hen over sin hofte og det kan være rart at kunne lave disse stillingsskift både for barnet og den der bærer.
MEN, da I skal på vandretur skal du naturligvis overveje hvad model der vil passe bedst til formålet og min umiddelbare tanke er at ingen af de slynger eller seler som du lige umiddelbart nævner støtter særlig meget op omkring nakke og hoved og jeg tænker, at du skal være opmærksom på at din dreng naturligt nok vil falde i søvn, når I er ude at vandre og du skal derfor sikre dig at bære ham i noget, som han kan sidde og sove i og hvor hans hoved får den nødvendige støtte, så han ikke sidder og 'dingler' - forstå mig ret :)
Så hvis I virkelig skal ud at trave, så var det måske en idé at se jer om efter en rigtig bærestol, lavet til formålet. De findes med både solskygge og "bagspejl", så den der bærer kan holde øje med barnet på ryggen og med sæde og ryg der er formet til god støtte til barnet på rejsen.
Håber dette måske er en idé for jer - rigtig god rejse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske